reklama
reklama
28. 6. 2012 | poslední aktualizace: 28. 6. 2012  08:10
Stát dá 100 milionů na inovace v dopravě

Startují vědecké inovace v dopravě: Nápadů je za 260 milionů, stát jich má ale jen sto

Pět desítek nápadů na vylepšení dopravy v Česku se sešlo na státním dopravním fondu. Ten totiž vůbec poprvé otevřel stomilionovou pokladnu pro vědecké experimenty. Nyní se rozhodne, na které nápady stát peníze pošle.
Petr Weikert
Petr Weikert
redaktor
Čtěte více o: doprava | inovace | ministerstvo dopravy | obce
Doprava - ilustrační foto
Doprava - ilustrační foto
foto: HN - René Volfík

V Rašovicích na Kutnohorsku mají zničené silnice od zemědělské techniky. Tamní starosta Zbyšek Šánek se chytil šance a místo toho, aby je opravil, usiluje o jedinečné cesty s vyztuženým asfaltem.

Tento nápad je jedním z pěti desítek, které se sešly na státním dopravním fondu. Ten totiž vůbec poprvé otevřel stomilionovou pokladnu pro vědecké experimenty, které mají pomoci zlepšit českou dopravu. Nyní se rozhodne, na které nápady stát peníze pošle.

"Jako malá vesnice máme potíž sehnat peníze na obyčejné opravy. Dali jsme se proto dohromady se společností Silnice Čáslav a zkoušíme to touhle vědeckou cestou," popisuje starosta Šánek.

reklama

Stejně jako Rašovice poslala své nápady i pražská Technická správa komunikací (TSK). Spojila se s Pražskými silničními a vodohospodářskými stavbami a v ulici K Barrandovu chce položit speciální tichý asfalt, který by tlumil hluk pneumatik a ulevil obyvatelům okolních domů.

Tichosti asfaltu dosáhli specialisté tím, že do něj přimíchali pryžový granulát. Asfalt je navíc trvanlivější než ten běžně používaný a také se v něm tvoří méně děr. Zatímco v Česku se o něj bojuje v rámci balíku peněz pro vědu na silnicích, například v sousedním Německu se užívá poměrně běžně.

"V rámci testu provede specializovaná společnost měření hluku před rekonstrukcí a po ní," plánuje mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Podobný druh tichého asfaltu má už Praha v ulici 5. května a podle správy komunikací se hluk v ulici výrazně snížil.

Další nápady, jak zlepšit v Česku provoz, mohou fungovat zase na železnici. Například mezi Libercem a Českou Lípou jezdí rychlíky hodinu a pět minut. Správa železniční cesty chce čas o deset minut zkrátit.

Železničáři toho chtějí dosáhnout tak, že umožní vlakům jezdit rychleji přes přejezdy, trávit méně času ve stanicích díky úpravě nástupišť nebo zkrátí technologické přestávky.

"Projekt by měl přinést řešení i pro další tratě, kde je propad rychlosti na přejezdech a dlouhá čekání vlaků ve stanicích bolestivým problémem," popsal mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.

Situace ale není jednoduchá. Podobných nápadů se na fondu sešlo jedenapadesát. Jejich autoři požadují přes dvě stě šedesát milionů, přičemž fond má k rozdělení jen sto milionů. "Bude záležet na hodnotitelské komisi, které žádosti doporučí k financování," řekl náměstek ředitele fondu Tomáš Blecha.

Čtěte více v Hospodářských novinách
Autoři: Petr Weikert
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
napsano tak ci naopak v titulku tohoto clanku (anonym)
vzdy to smrdi po smrti boha svaba
rekneme to jasne i na malych prikladech (anonym)
buh necase je krome prasete i buh svab
pritomnost takoveho boha svaba v tele vericiho (anonym)
je jako napadeni svabi smrti
ulice K Barrandovu (zlinm@n)
Tak zrovna tam se měnil asfalt na celé délce asi loni či předloni......
Re: Startují vědecké inovace v dopravě: Nápadů je za 260 milionů, stát jich má ale jen sto (anonym)
vy myslíte, že jako ze Saudské Arábie jednoho dne přijde zpráva,...
Zobrazit diskusi
reklama
Technik přináší informace o současných domácích i světových trendech v jednotlivých oborech, a to s důrazem na výrobu a praxi. Informuje o posledních vědecko-technických trendech - IT, průmyslovém softwaru, automatizaci, nových materiálech, laserových technologiích a jejich aplikaci do klasických oborů, jako jsou obrábění, povrchové úpravy, svařování aj.
Newsletter
   
reklama
Z aktuálního čísla  
Partneři Technika  
reklama
reklama
reklama