reklama
reklama
15. 7. 2012 | poslední aktualizace: 15. 7. 2012  09:00
Americká legenda doplatila na převodovku

Cord nebyla jen zbraň šermířů, ale i luxusní auto. Třináctkrát dražší než běžné vozy

Automobil značky Cord patří k jedněm z nejhezčích aut na světě. Přesto nikdy nedosáhl valného úspěchu. Byl totiž nejen velmi drahý, ale měl i problémy s nefunkčními díly. Přesto ale patří k legendám automobilové historie.
Petr Prokopec
Petr Prokopec
redaktor
Čtěte více o: Auto legenda
Cord 810 Phaeton
Cord 810 Phaeton
foto: Cordclub

Aukce automobilových veteránů začínají být v poslední době stále častější. Není se čemu divit, legendy minulosti se začínají jevit jako jedna z nejjistějších investic. Pro fanoušky rychlých kol to navíc znamená, že se mohou seznámit se značkami, které jim doposud unikaly.

Loňská aukce 36 veteránů v londýnské Royal Horticultural Halls světu připomněla americkou značku Cord, která se ve 30. letech minulého století dočkala dokonce dvojí existence. Ani jednou však nezabodovala natolik, aby přežila.

reklama

Stály za tím zejména vysoké ceny. Kupříkladu kabriolet Cord 810 Phaeton se prodával za 3100 USD, zatímco Ford Model T stál pouhých 240 dolarů. Ford mohl rozpustit náklady na vývoj v ohromném množství vyrobených exemplářů. Cord za celou svou existenci nevypustil do světa více než 10 tisíc automobilů, což pro Ford představovalo jednodenní produkci.

Cord se však mohl chlubit vyspělými technologiemi, jež zejména u modelu 810 předstihly svou dobu. Vůz dostal pohon předních kol a čtyřstupňovou poloautomatickou převodovku, umístěnou před motorem.

Nebyl tak zapotřebí mohutný středový tunel, což zapříčinilo extrémně nízkou světlou výšku a především prostornou kabinu. O věhlas vozu se ale zasloužil design Gordona M. Buehriga.

 

Americké Muzeum moderních umění dokonce zaneslo Cord 810 na seznam 10 nejkrásnějších automobilů všech dob. Jako důvod uvedlo kombinaci elegantně tvarovaných blatníků, mohutné kapoty motoru a nízkého čelního skla.

Jeho výšku ovlivnila pohonná jednotka Lycoming V8, jež byla díky úzkému rozevření válců poměrně vysoká. Naneštěstí ještě před samotným předáním vozidel prvním zákazníkům došlo k výraznému zdržení výroby, což ochladilo počáteční nadšení.

Pak se objevily problémy s převodovkou, kdy některé stupně vyskočily a již nešlo řadit. Zájem nakonec klesl úplně a mateřská automobilka Auburn přikázala značku Cord uzavřít. Bylo však již pozdě, čímž svět přišel o dva pozoruhodné výrobce.

Autoři: Petr Prokopec
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
za podivanou stoji klasika: (Thyronx)
55 Ford Thunderbirs - 1957 Cadillac Coupe DeVille - http://americanclassicars.co
No ale americká automobilka Packard, (anonym)
která vyráběla luxusní limuzíny, prošla hospodářskou krizí ve...
Autore proc pises o autech kdyz v nich mas hokej? (anonym)
Srovnavat Cord 810 a Ford T a zduvodnovat tim neuspech Cordu to...
Re: Autore proc pises o autech kdyz v nich mas hokej? (Ach jo (bls1))
No, on si určitě nemyslí, že šlo o auta jedné třídy. Píše o ekonomické...
Zobrazit diskusi
reklama
Technik přináší informace o současných domácích i světových trendech v jednotlivých oborech, a to s důrazem na výrobu a praxi. Informuje o posledních vědecko-technických trendech - IT, průmyslovém softwaru, automatizaci, nových materiálech, laserových technologiích a jejich aplikaci do klasických oborů, jako jsou obrábění, povrchové úpravy, svařování aj.
Newsletter
   
reklama
Z aktuálního čísla  
Partneři Technika  
reklama
reklama
reklama