15. 8. 2012 | poslední aktualizace: 16. 8. 2012  08:15
Supergalaxie: Rodí jednu hvězdu za druhou

Galaxie "supermatka" za den stvoří více hvězd, než kolik se v naší objeví za celý rok

Rentgenový teleskop NASA pomohl americkým astronomům k ojedinělému objevu. Vesmírná "supermatka" doslova ročně chrlí 740 nových hvězd. Galaxie leží zhruba deset bilionů kilometrů od Země. "Měla důvod pro návrat k životu," tvrdí astronom Michael McDonald.
vnj
Čtěte více o: vesmír | věda a výzkum | NASA | astronomové
Galaxie Phoenix
foto: NASA

Vědci ve vesmíru našli "supermatku". Jde o vzdálenou galaxii, v níž během jediného dne vzniká více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok. Píše to ve středu agentura AP.

Astronomové, kteří o svých zjištěních informují ve studii otištěné v časopise Nature, při pozorování používali rentgenový teleskop Chandra Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). S jeho pomocí objevili galaxii, v níž ročně vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v "naší" galaxii - Mléčné dráze - se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset bilionů kilometrů.

Podle astronoma Michaela McDonalda z Massachusettského technologického institutu (MIT) je galaxie zvláštní i jiným způsobem. Je totiž stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí. Jedná se tedy také o největší počet vytvořených hvězd, který astronomové u tohoto typu galaxie zaznamenali. Podle nich se obvykle tento typ galaxie nijak zvlášť neprojevuje.

"Nedělají nic nového, říkáme jim červené a mrtvé. Vypadá to, že tato měla pro návrat k životu nějaký důvod," říká astronom.

Právě z toho důvodu nazvali astronomové galaxii, která se vrátila zpět k životu, Phoenix - podle mytologického ptáka, který se znovu narodí ze svého vlastního popela.

"To je opravdu mimořádné, to posouvá hranice toho, co chápeme," podotkl astronom z Harvardovy univerzity Ryan Foley.

Autoři: vnj
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
nohy (anonym)
obcas mne neco picha na noze musim priznat, nekdy bych to vyrizl (anonym)
ale celou nohu
tenhle si pry musel nechat vyriznout obe nohy sedesatkratsestkrat (anonym)
Maher Mezher of First National Bank says: ‘You cannot find a job...
nekteri museji ale na sobe pracovat mnohem vic a tak chystaji vlastni summit, jak dal (anonym)
Gulf countries urge their citizens back home from summering in...
tihle maji urcitou predstavu, jak dal se svym telem (anonym)
UAE goes nuclear: $3bn fuel deals
Zobrazit diskusi
Technik přináší informace o současných domácích i světových trendech v jednotlivých oborech, a to s důrazem na výrobu a praxi. Informuje o posledních vědecko-technických trendech - IT, průmyslovém softwaru, automatizaci, nových materiálech, laserových technologiích a jejich aplikaci do klasických oborů, jako jsou obrábění, povrchové úpravy, svařování aj.
Newsletter