reklama
reklama
22. 9. 2012 | poslední aktualizace: 16. 10. 2012  12:15
Pece z ČR šetří miliony po celém světě

Ze stodoly do celého světa: Firma LAC šetří firmám miliony a sklízí úspěchy

V prvním roce podnikání měli zakladatelé firmy LAC jen dvoutisícovou tržbu, nyní už se pohybuje nad 300 miliony korun. Na strojírenském veletrhu v Brně navíc firma dostala cenu poroty - čestné uznání v soutěži Zlatá medaile za své energeticky úsporné pece.
Jan Strouhal
Jan Strouhal
editor
Jednatel firmy LAC Jiří Crhák u oceněné pece v různých velikostí.
Jednatel firmy LAC Jiří Crhák u oceněné pece v různých velikostí.
foto: HN - Matej Slávik

Začínali ve stodole u tety a prvních šest let podnikání Jiří Crhák se svým společníkem rozjížděli firmu bez cizích zdrojů. Trpělivost se ale vyplatila. Nyní jejich speciální a úsporné pece, které mají navíc přívětivé rozměry, zaznamenávají úspěchy ve slévárnách po celém světě.

Zakázky LAC narůstají  i díky unikátnímu systému prodeje.

"Ten probíhá tak, že my přijedeme k zákazníkovi do slévárny, náš technik s pomocí elektrikáře zákazníka se připojí na jeho stávajícího zařízení. Hned na místě spočítáme, jaké úspory by zákazník dosáhl, kdyby si tu stávající pec vyměnil za naši novou," vysvětluje zdánlivě jednoduchý proces jendnatel LAC Jiří Crhák.

reklama

O co jde?

Udržovací pec na hliníkové slitiny navržena s důrazem na energetické úspory a hodí se také pro slévárny s omezeným prostorem pro instalaci.Nejmenší možné rozměry jsou dosaženy díky moderním izolačním materiálům a novému systému upevnění topných spirál.

Spirály jsou umístěny v drážkách žárobetonových tvarovek, které brání jejich přehřívání a chrání spirály před vniknutým kovem do pecního prostoru a uvolňující se glazury z kelímku.

Instalovaný příkon je redukován na minimum a spolu s novým izolačním systémem předurčuje tuto pec k tomu, aby byla jednou z energeticky nejúspornějších a nejefektivnějších zařízení pro udržování hliníku na trhu.

Můžete přiblížit produkt, který soutěžil ve Zlaté medaili?

Je to pec na udržování suchých hliníků na určité teplotě, vyrobená speciálně pro slévárny. Není tak důležitý ani ten vlastní výrobek, který jsme vyvíjeli asi rok a snažili jsme se ho sestavit tak, aby byl co nejvíce energeticky úsporný.

Jde také o systém prodeje a nabídky vlastních produktů.

A ten máte jaký?

Ten probíhá tak, že přijedeme k zákazníkovi do slévárny, kde se náš technik s pomocí elektrikáře zákazníka připojí na jeho stávající zařízení se speciálním setem na měření energetického odbytu.

Následně změříme výkon, spotřebu a veškeré procesy, které stávající pec provádí. Hned na místě spočítáme, jaké úspory by zákazník dosáhl, kdyby si tu stávající pec vyměnil za naši novou. V rámci obchodního jednání se zdržíme o hodinku, o dvě déle a samozřejmě celé zkoušení domluvíme předem.

Ve většině případů to slévači dodnes neřešili. Měli pocit, že mají pec v pořádku. My je ale přesvědčíme, že to tak není a musí pec vyměnit. Většinou i ty novější pece mají náklady vyšší o statisíce korun ročně. A ve slévárnách tlakového lití je takových pecí třeba dvacet.

Takže slévárnám šetříte miliony ročně. V kolika zemích jste s tímto projektem aktivní?

Tento projekt řídíme po celém světě, máme zastoupení asi ve dvaceti zemích světa.

Největší úspěch jsme měli u jednoho indického zákazníka, kde jsme naměřili úsporu 400 tisíc ročně v energetických nákladech na jedné peci. Těch pecí tam měl sto. Takže dostal úsporu 40 milionů ročně, když si ty pece vyměnil.

Jak složité bylo vymyslet systém zkoušení pecí přímo u zákazníka?

Technologii prodeje jsme vyvíjeli asi poslední tři roky, zkoušeli jsme ji nejdříve na jiných segmentech trhu. Přišli jsme na to, že právě udržovací pece ve slévárnách jsou z tohoto hlediska nejzajímavější. Dnes už máme velký úspěch i tady, v Česku máme první objednávky.

Co vše to obnášelo?

Máme doladěnou technologii, jakou se to provádí, včetně softwaru, který to vyhodnocuje do tabulek a univerzálních nabídek. Dneska už jsme v situaci, kdy naši obchodníci jezdí po republice, provádějí měření a začínáme školit naše partnery. Protože není úplně jednoduché měření provést odborně, naši obchodníci musí jezdit několik týdnů s partnery a provádět to s nimi.

Vaše firma je pro veřejnost málo známá. Jaký byl její vývoj?

Začali jsme podnikat s kolegou v roce 1990 ve staré stodole u jeho tetičky. Bez jakýchkoli prostředků, bez toho, abychom si z původního státního podniku odnesli jakoukoli dokumentaci nebo nějaké výrobky. Prvních šest let jsme neměli ani úvěr, žádné financování z cizích zdrojů.

V tom prvním roce jsme měli tržby asi dva tisíce korun. Dneska máme tři provozovny, máme dvě stovky lidí, loni jsme měli obrat 305 milionů a exportujeme do celého světa.

Kam vyvážíte nejvíce?

Největší obrat nám dělá Německo, protože tam máme silné partnery, kteří prodávají naše pece na jejich trhu. Druhé je Rusko, ale více rostoucím je například Turecko. Tam jsme teď prodali do jedné firmy 21 těchto pecí v různých velikostech. První objednávku jsme teď dostali z Maďarska.

Díváte se třeba i do Indie?

Teď tam byl právě kolega s naším obchodníkem a měřili tam asi v šesti sedmi slévárnách. Ty slévárny tam mají obrovské, to si nedovedeme představit. Jedna slévárna tam dělala tři čtvrtě objemu celého sektoru v České republice.

Zajímavé je i to, že během měření je postihly dva blackouty, vypadl jim proud.

A je pro vás jejich trh opravdu zajímavý?

Energie je tam strašně drahá a pro ně je taková úspora hrozně důležitá. Takže tu naši nabídku vítají. Samozřejmě hrozí, že nám to okopírují, ale to už dnes hrozí všude.

Ještě letos se plánujeme rozjet v Číně, kde teď na podzim budeme školit obchodníky.

Jak se vyvíjel váš byznys v době krize, kdy všechny podniky šetřily? Nepomohlo vám to paradoxně?

Vůbec ne dobře. Na přelomu roku 2008 a 2009 nám ze dne na den přestaly chodit objednávky. My jsme vlastně v té první vlně, protože první, co lidé v krizi udělají, je, že přestanou investovat do rozšíření výroby.

Takže pro nás ta doba byla komplikovaná, v roce 2009 jsme měli asi o 70 milionů tržeb méně než v předchozím roce. Ten propad jsme ale mírně kompenzovali jinou divizí, kde jsme měli kontinuální nárůst. Loňský rok už byl moc dobrý, tam jsme měli větší zakázky.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Co děláte kromě těchto úsporných pecí?

Když odhlídnu od těchto slévárenských pecí, tak děláme spoustu dalších zakázek, speciálně pro zákazníky. Od teploty přes 70 stupňů až po teplotu 1600 stupňů.

Třeba v rámci automobilového průmyslu děláme pece na odstranění vnitřního pnutí, světlomety aut. Pro AGC, největšího výrobce automobilových skel tady v Česku, děláme speciální pece na vypalování protislunečních clon, které jsou na předních sklech aut.

Máme také velkou pozici ve výrobě pístů, protože tam děláme linky na tepelné zpracování, linky na zapékání grafitových nástřiků pro písty.

Takže spoustu specifických zařízení, které stavíme přímo pro zákazníky. Máme asi třicet lidí, kteří dělají konstrukce a vývoj, máme programátory. Jsme schopni zajistit výrobu od začátku do konce.

Autoři: Jan Strouhal
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
To dobré (Quardok)
co já vidím na té firmě dobré: - umí zacílit na profitabilní trh...
Ze stodoly do celého světa: Firma LAC šetří firmám miliony a sklízí úspěchy (anonym)
Konečně česká úspěšná firma,rád bych tam pracoval,jistě je tam...
ach jo (HH)
S takovým typickým čecháčkem, který tu fňuká jen nad odměnou,...
Re: Ze stodoly do celého světa: Firma LAC šetří firmám miliony a sklízí úspěchy (ach jo)
Takže jistě s plným nasazením a nadšením ve svém zaměstnání pracujete...
Re: Ze stodoly do celého světa: Firma LAC šetří firmám miliony a sklízí úspěchy (fg)
Na druhou stranu, fiktivní mediální masáž lidí o ekonomické krizi...
Zobrazit diskusi
reklama
Technik přináší informace o současných domácích i světových trendech v jednotlivých oborech, a to s důrazem na výrobu a praxi. Informuje o posledních vědecko-technických trendech - IT, průmyslovém softwaru, automatizaci, nových materiálech, laserových technologiích a jejich aplikaci do klasických oborů, jako jsou obrábění, povrchové úpravy, svařování aj.
Newsletter
   
reklama
Z aktuálního čísla  
Partneři Technika  
reklama
reklama
reklama